Kyläyhdistyksen hankkeet

Virtaa-hankkeesta saimme tukea mm. vatsa-selkäpenkkiin, joka on Lappset tuotantoa.
Rannalle tuli vatsa-selkäpenkin lisäksi rekkitanko, joka siirtyi Sikosaaren vähemmästä käytöstä tänne.
Piknik-pöytä on lähempänä uimarantaa. Kaupungin asentaminen penkkien vieressä ja kesäaikaan avoinna olevan roskiksen vieressä.

Kaikki vesankalaiset voivat osallistua vieraslajien kitkemistalkoisiin touko-kesäkuussa. Koulun kentän risteyksessä on mm. runsaasti luonnon monimuotoisuudelle haitallista jättipalsamia. Sen kitkeminen ei vaadi erityisempiä työvälineitä ja se olisi tärkeä saada vedettyä juurineen pois maasta. Missä muualla olet nähnyt jättipalsamia tai komealupiinia? Saa ryhtyä kitkemään ja niittämään!

Jättiukonputki puolestaan edellyttää kitkemisessä varovaisuutta ja lapion sekä suojalasit, hanskat ja pitkähihaisen paidan, sillä sen poistamisesta saattaa saada palovammoja. Jättiukonputkesta voi tehdä myös ilmoituksen kaupungin puutarhaosastolle, ja kysyä lisätietoja poistoon. Jättiukonputken "näivettäminen" saattaa viedä jopa 10 vuoden ajan.

Kitkemistunteja vastaan saimme Jyväsriihen Virtaa-hankkeesta apurahan, jolla rakensimme piknik-pöydän ja kuntoiluvälineet uimarannan tuntumaan. Lisäksi saimme 6 kpl vieraslajikylttejä, jotka löytyvät toukokuusta 2024 eteenpäin luonnosta sopivilta kitkemispaikoilta.