Vieraslajiluento 5.6.2022

5.6.2022

Luonnonsuojeluliiton Titta Makkonen kävi pitämässä meille luennon haitallisista vieraslajeista, joita yritämme yhteisesti vähentää myös yleisiltä teiltä. Aloitimme 2 viikon kilpailun talkootyötunneista kasvien kitkemisestä 18.6. mennessä.

Olet varmasti huomannut, miten lupiini valtaa alaa muilta ketojen kasveilta, ja se pitää ehdottomasti joko niittää tai vetää juurineen kukintavaiheessa. Toinen turvallinen ja helposti kitkettävä kasvi on jättibalsami, joka pitäisi myös poimia (pienet juuret) pois ennen kuin vaaleanpunainen kukinto muuttuu siementäväksi.

Jättiukonputken kitkemisessä pitää olla suojavarusteita; visiiri, hanskat ja suojatakki, sillä kasvin osat aiheuttavat palovammoja. Niiden havainnoista toivotaan ilmoitusta ELY-keskukselle tai Jyväskylän kaupungille. Estettä niiden kitkemiseen ei ole, kunhan muistaa turvallisuusasiat ja kuivatettujen kasvinosien hävittämisen sekajätteen joukossa!